کاربرد انواع کامپاند پلیمری چیست؟

انواع کامپاند پلیمری

یکی از مسائلی که امروزه مورد توجه بسیاری از تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی قرار گرفته است، استفاده از موادی برای ارتقا سطح کیفیت محصولات تولیدی است که باعث جلب رضایت بیشتر مصرف کنندگان می‌شود. راه‌های مختلفی برای بهبود کیفیت محصول پلاستیکی وجود دارد که یکی از روش‌های موثر آن، استفاد از کامپاند پلیمری است. کامپاند پلیمری به عنوان ماده‌ای با پایه پلیمری در ترکیب با مواد اولیه باعث افزایش مقاومت و رفع ضعف‌های آن می‌شود تا محصول تولیدی از خواص بهتری برخوردار شود. همراه ما باشید تا در این مقاله به بررسی انواع کامپاند پلیمری و کاربردهای آن بپردازیم.

معرفی کامپاند پلیمری

کامپاند پلیمری ترکیبی از پایه پلیمری در انواع گریدهای مختلف است که در ترکیب با سازگار کننده و افزودنی به گرانولی جهت بهبود کیفیت تولید محصول پلاستیکی تبدیل می‌شود. در بعضی مواقع مواد اولیه با ضعف‌های فیزیکی و مکانیکی مختلفی همراه است که نمی‌تواند تولیدکنندگان را به خواص مورد نیاز برای تولید یک محصول برساند. بنابراین در این شرایط می‌توان از مواد تقویت کننده چون کامپاند پلیمری کمک گرفت که در ترکیب با مواد اولیه پلیمری، باعث تقویت خواص آن می‌شود. در واقع کاربرد انواع کامپاند پلیمری در ترکیب با مواد اولیه در فرآیند تزریق پلاستیک، تقویت خواص شیمیایی و واکنش پذیری آن شناخته می‌شود. به طور کلی کامپاند از سه جز پایه پلیمری، سازگار کننده و افزودنی تشکیل شده است که وظیفه بهبود خواص محصول بر عهده افزودنی این گرانول است. دیگر مواد تشکیل دهنده کامپاند پلیمری به ترکیب یکنواخت این گرانول با مواد اولیه کمک کرده تا به طور پیوسته در ترکیب پخش شود.

کاربرد انواع کامپاند پلیمری

کامپاند پلیمری وابسته به گستردگی کاربرد آن در صنایع مختلف، در انواع متفاوتی وارد بازار می‌شود که هر یک وابسته به ویژگی‌های خود، کاربردهای متفاوتی دارند. از مواد اولیه پرکاربرد در تولید محصولات پلاستیکی، می‌توان به پلی اتیلن و پلی پروپیلن اشاره کرد که هر یک در ترکیب با کامپاند پلیمری مخصوص خود به ترتیب در صنایعی چون بسته بندی، خودروسازی، لوازم خانه و… کاربرد دارند. به طور کلی انواع کامپاند‌ پلیمری پرمصرف عبارتند از:

کامپاند پلی اتیلن

کامپاند پلیمری پلی اتیلن یکی از پرکاربردترین انواع کامپاند است که در گریدهای مختلفی وارد بازار می‌شود. این محصول با وجود خواصی چون مقاومت بالا در برابر نور خورشید، ضربه مکانیکی و… باعث ارتقا استحکام و مقاومت محصول پلاستیکی در برابر عوامل مختلف می‌شود. عمده کاربرد کامپاند پلیمری پلی اتیلن، تولید لوله‌های آب رسانی است که به دلیل تحمل فشار زیاد در شرایط مختلف، باید از خواص فیزیکی مناسبی برخوردار باشد. از گریدهای مختلف این کامپاند پلیمری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پلی اتیلن سبک خطی
  • پلی اتیلن سبک با دانسیته پایین
  • پلی اتیلن سنگین با دانسیته بالا
  • پلی اتیلن با دانسیته متوسط
  • پلی اتیلن با وزن مولکولی بالا

تمامی گریدهای این کامپاند پلیمری به نوعی با استحکام کششی بیشتر، خواص مکانیکی برتر، انعطاف پذیری و… به بهبود سطح کیفیت محصول کمک می‌کنند. از کاربرد کامپاند پلیمری پلی اتیلن در گریدهای مختلف آن می‌توان به تولید فیلم‌های پلیمری مستحکم، لوله‌های صنایع نفت و گاز، مخزن ذخیره آب و… اشاره کرد.

کامپاند پلی پروپیلن

همانطور اشاره کردیم، پلی پروپیلن نیز در صنایع بسیاری برای تولید محصولات پلاستیکی کاربرد دارد و به همین دلیل کامپاند پلیمری بر این پایه از محبوبیت بالایی برخوردار است. کامپاند پلی پروپیلن با افزایش مقاومت مکانیکی، ارتقا خواص فیزیکی و همچنین کمک به شکل پذیری و ایجاد خواص جدید، کمک زیادی به تولید محصولاتی با کیفیت بیشتر می‌کند تا رضایت مشتریان بیش از پیش تامین شود. کاربرد انواع کامپاند پلیمری پلی پروپیلن بسیار گسترده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • صنعت لوازم خانگی
  • تهیه لوله و اتصالات
  • ساخت قطعات خودرو
  • تولید ظروف پلاستیکی آشپزخانه

کامپاند تقویتی الیاف شیشه

این نوع کامپاند پلیمری با کمک به بهبود خواص مکانیکی و حرارتی محصول، مقاومت آن را در برابر دما بالا افزایش می‌دهد. بنابراین کاربرد کامپاند پلیمری تقویتی با الیاف شیشه در محصولاتی با جنبه عایقی و پوششی بیشتر است. به طور کلی از این نوع کامپاند پلیمری در صنایعی چون خودروسازی، لوازم الکتریکی و لوازم خانگی استفاده می‌شود.

کامپاندهای پرکننده

کامپاند پرکننده یکی از انواع کامپاند پلیمری پرکاربرد است که با خواص منحصر به فرد، باعث تولید محصولات پلاستیکی باکیفیت می‌شود. معمولا کاربرد این نوع کامپاند در فرآیندهای اکستروژن و تزریق پلاستیک است که با فرمول ساختاری و خواص خود، باعث کاهش قیمت محصول تولیدی می‌شود.

کامپاند مهندسی

معمولا محصولات پلیمری مهندسی با طراحی ویژه و خواص منحصربه فرد تولید می‌شوند تا مناسب با شرایط کاربری خاص خود عمل کنند. بنابراین برای تولید این محصولات از کامپاند پلیمری ویژه‌ چون کامپاند مهندسی استفاده می‌شود. به طور کلی این نوع کامپاند از ویژگی‌های گسترده‌ ای برخوردار هستند که می‌توان با توجه به شرایط تولید، آن‌ها را به صورت سفارشی نیز تهیه کرد. مهم‌ترین خواص کامپاند مهندسی عبارتند از:

  • افزایش طول عمر محصول
  • بالا بردن سطح استحکام مکانیکی
  • مقاومت در برابر محصولات شیمیایی
  • مقاومت در برابر سایش

کامپاند تمیزکننده رئولوژیکی

این نوع کامپاند با خاصیت تمیزکنندگی در دستگاه‌های بسیاری کاربرد دارند. در واقع با قرار گرفتن کامپاند پلیمری رئولوژیکی در فرآیند تولید، ناخالصی کمتری تولید می‌شود و فرآیندهایی چون تغییر رنگ با سرعت بالا و ضایعات کمتر انجام می‌شود. این نوع کامپاند معمولا در دستگاه‌های فرآیند پلیمری فیلم، کارتن و لوله پلاستیکی کاربرد دارد.

به طور کلی کاربرد انواع کامپاند پلیمری بسیار گسترده است و می‌توان وابسته به نیاز تولید کننده در شرایط مختلف، از نمونه‌های متنوع این محصول بهره گرفت. بهتر است برای انتخاب کامپاند پلیمری توجه ویژه‌ای به پایه پلیمری کالا تولیدی خود داشته باشید و ضمن مشورت با متخصصان، محصول سازگار با مواد اولیه را تهیه کنید.

جمع بندی

کامپاند پلیمری یکی از مواد تقویت کننده جهت تولید محصولات پلاستیکی است که با برطرف کردن ضعف مواد اولیه پلیمری، به تولید محصول با کیفیت بیشتر کمک می‌کند. با افزایش کاربرد این محصول در صنایع مختلف، انواع متفاوتی از آن در پایه پلیمری و افزودنی‌های مختلف تولید می‌شود که در ترکیب با مواد اولیه مختلف سازگار باشد و به بهبود خواص کالا کمک کند. ما در این مقاله با کاربرد انواع کامپاند پلیمری و ویژگی‌های هر یک آشنا شدیم تا شما عزیزان به هنگام تهیه آن، اطلاعات کافی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید