کاربردهای پلیمر در صنایع ساختمان

آشنایی با کاربردهای پلیمر در صنایع ساختمان

همانطور که می‌دانید پلیمرها از جمله موادی هستند که با خواص مکانیکی و فیزیکی مناسب امروزه در صنایع بسیاری کاربرد دارند. یکی از کاربردهای مم این محصول در صنعت ساختمانی است که در بخش‌های مختلفی از آن استفاده می‌شود. پلیمرها با برخورداری از قیمت مناسب در کنار ویژگی‌هایی چون زیبایی، وزن سبک، انعطاف پذیری، مقاومت و… مزایا بسیاری در صنایع ساختمانی ایجاد می‌کنند که در واقع استفاده از آن را در برخی بخش‌های ساختمانی ضروری می‌کند. همراه ما باشید تا در ادامه با کاربرد‌های پلیمر در صنایع ساختمان و مزایا آن آشنا شویم.

معرفی پلیمر

کاربرد پلیمر در ساختمان وابسته به نوع پلیمر بسیار گسترده است. بنابراین بهتر است در ابتدا به بررسی ویژگی‌های پلیمر و انواع آن بپردازیم تا در نهایت شناخت کافی از کاربرد آن پیدا کنیم. به طور کلی پلیمرها مجموعه‌ای از منومر‌هایی هستند که با پیوند بین مولکولی به صورت زنجیروار به هم متصل شده اند. پلیمرها در دو نوع طبیعی و مصنوعی دسته بندی می‌شوند که نمونه‌های مصنوعی آن کاربرد بیشتری در صنایع مختلف دارند و استفاده از آن برای صنایع به صرفه تر است. پلیمر‌ها در انواع مختلف پلی اتیلن، پی وی سی، پلی پروپیلن، پلی استایرن و… وارد بازار می‌شوند که هر یک با توجه به خصوصیات منحصر به فرد خود، مزایا متفاوتی به همراه دارند. پلی اتیلن یکی از پرمصرف‌ترین پلیمرها شناخته می‌شود که با مقاومت ضربه‌ای و حرارتی بالا، در برابر شرایط مختلف ماندگاری مناسبی دارد. از کاربردهای پلیمر در صنایع ساختمانی می‌توان به پوشش بتن، روکش ضد آب، مخازن نگهداری و لوله‌های آب اشاره کرد که با استفاده از این نوع پلیمر ساخته می‌شود. همچنین نمونه دیگری از پلیمر چون پلی وینیل کلراید یا پی وی سی، با وزن سبک و مقاومت مکانیکی بالا گزینه‌ای مناسب برای ساخت درب و پنجره شناخته می‌شود. به طور کلی کاربردهای پلیمر در صنایع ساختمان وابسته به نوع پلیمر متغیر است که در ادامه به بررسی هر یک می‌پردازیم.

انواع پلیمر کاربردی در صنعت ساختمان

همانطور که پیشتر اشاره شد، پلیمرها انواع مختلفی دارند که هر یک وابسته به خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن، در بخش‌های مختلفی از صنعت ساختمان کاربرد دارند. در قسمت قبلی به کاربردهای پلی اتیلن و پی وی سی اشاره شد. در این قسمت به بررسی کامل کاربردهای پلیمر در صنایع ساختمانی می‌پردازیم.

  • پی وی سی: پی وی سی ویژگی‌های مقاومتی بسیار خوبی دارد به طوری که در برابر خوردگی، پوسیدگی و همچنین ضربه دوام می‌آورد و دچار آسیب نمی‌شود. از کاربردهای این پلیمر در صنعت ساختمان می‌توان به روکش کابل، لوله آب باران، کانال تهویه، عایق حرارتی، پنل‌های سقفی، پوشش‌های داخلی و… اشاره کرد.
  • پلی پروپیلن: کاربردهای پلیمر در صنایع ساختمانی روز به روز در حال پیشرفت است و با وجود گرمانرم‌های جدیدی چون پلی پروپیلن می‌توان از مزایا بیشتری نسبت به پلیمرهای پلی اتیلن و پلی استایرن برخوردار شد. این پلیمر با مقاومت کششی بالا، وزن پایین و ویژگی دی الکتریکی، کاربرد بسیاری در ساخت لوله‌ها، سیمان آزبستی و ورقه‌های پلیمری دارد.
  • پلی استایرن: یکی دیگر از پلیمر‌های گرمانرم که مقاومت ضربه‌ای بالایی دارد. این پلیمر با قیمت پایین و همچنین جذب آب کم، برای تولید قالب، پوشش جداکننده، عایق حرارتی و… کاربرد دارد.
  • ABS: پلیمر ABS از ثبات ابعادی بالا و مقاومت حرارتی، کششی و ضربه‌ای مناسبی برخوردار است. همچنین با مقاومت در برابر خراش و قالب گیری آسان، مورد توجه بسیاری از تولید کنندگان قرار گرفته است. از کاربرد پلیمر در ساختمان با استفاده از این ماده، می‌توان به درب کشویی و قاب پنجره اشاره کرد.
  • اکریلیک: این نوع پلیمر معمولا به عنوان چسب و پوشش رنگی در انواع تیره، مات، قطعه‌ای و… تولید می‌شوند که با وزن کم و شکل پذیری مناسب، در ساخت انواع پوشش، گنبد، نورگیر و… کاربرد دارند.
  • پلی آمید: کاربردهای پلیمر در صنایع ساختمان وابسته به این نوع پلیمر به قطعات مهندسی سبک محدود می‌شود. معمولا این پلیمر با مقاومت در برابر سایش و جذب رطوبت بالا در ساخت پیچ و مهره، بست پنجره و دنده‌ها کاربرد دارد.

شما می‌توانید با در نظر گرفتن ویژگی‌های اشاره شده، توانایی هر یک از این پلیمرها در تولید قطعات ساختمانی را بررسی کنید تا در نهایت محصولی مطابق با نیازتان تهیه کنید.

کاربردهای پلیمر در صنایع ساختمان

وجود مزایا بسیار پلیمرها در کنار وزن سبک و قیمت پایین، تولید محصولات ساختمانی را با صرفه اقتصادی بیشتری همراه کرده است. به طوری که امروزه این مواد در تولید گستره وسیعی از محصولات ساختمانی کاربرد دارند. از عمده کاربردهای پلیمر در صنایع ساختمان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

عایق حرارتی، رطوبتی و صوتی: عایق‌ها در انواع مختلف رولی، پانلی و پوششی تولید می‌شوند که هر یک به نحوی با کنترل دما و صداهای محیطی، از هدر رفتن انرژی و ایجاد مزاحمت جلوگیری می‌کنند. از کاربرد این عایق‌ها در ساختمان، می‌توان به مواردی چون استخرها، پشت بام، سرویس بهداشتی، سطوح فلزی و سیمانی و… اشاره کرد.

لوله‌های پلیمری: یکی از تجهیزات مهم در تاسیسات ساختمانی لوله‌های پلیمری هستند که با خواص فیزیکی مناسب، در برابر هرگونه فشار و خوردگی مقاومت می‌کنند. این لوله‌ها با وزن سبک و نصب آسان، جهت آبرسانی و تخلیه فاضلاب استفاده می‌شوند.

تولید بتن: بتن به عنوان یکی از مصالح پرمصرف در صنعت ساختمانی همواره به مقاومت بالا نیاز دارد. استفاده از رزین پلیمری به جای آب در تولید بتن، تا حد زیادی به افزایش مقاومت این ماده کمک می‌کند تا سازه‌های احداث شده به وسیله بتن از مقاومت بالاتری برخوردار شوند.

تولید آسفالت: کاربرد پلیمر در ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است و امروزه با تولید مصالح پرمصرف ساختمانی با استفاده از پلیمر، بسیاری از ضعف‌های موجود برطرف شده است. استفاده از آسفالت پلیمری با کاهش هزینه‌ها در طولانی مدت، مزایا بسیاری به همراه دارد که از آن‌ها می‌توان به چسبندگی بیشتر، افزایش مقاومت کششی، سختی بیشتر در دما بالا و حساسیت کمتر نسبت به تغییر دما اشاره کرد.

جمع بندی

کاربردپلیمر در ساختمان به دلیل برطرف کردن ضعف‌ روش‌های سنتی بسیار افزایش یافته است. پلیمر با وجود مزایا بسیاری چون مقاومت بالا، وزن سبک، انعطاف پذیری و قیمت ارزان در کنار ظاهر زیبا، در بخش‌های مختلف معماری و سازه‌ای صنعت ساختمانی کاربرد دارد. ما در این مقاله ضمن بررسی انواع پلیمر به شناخت کاربردهای هریک پرداختیم تا شما عزیزان با کاربردهای پلیمر در صنایع ساختمان آشنا شوید. جهت خرید انواع مستربچ، کامپاند و .. وارد صفحه اصلی سایت سی وان پلیمر شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید