روش تولید مستربچ

تولیدکننده مستربچ

مستربچ به عنوان یکی از مهم‌ترین ماده‌ها در صنعت تولید محصولات پلاستیکی، امروزه مورد توجه بسیاری از تولیدکنندگان قرار گرفته است. به طوری که شرکت‌های زیادی سعی کرده اند این افزودنی کاربردی را در انواع متنوع رنگ و عملکرد وارد بازار کنند. به طور کلی مستربچ ماده‌ای جهت بهبود خواص و ارتقا سطح کیفیت محصولات پلاستیکی شناخته می‌شود که با کمک به فرایند تولید محصولات به کاهش هزینه‌ نیز کمک می‌کند. ما در این مقاله قصد داریم نحوه تولید مستربچ را بررسی کنیم تا با جزئیات تولید مستربچ آشنا شوید.

تولید مستربچ

فرآیند تولید مستربچ

با تولید مستربچ و افزایش کاربرد آن در تولید محصولات پلاستیکی، شاهد تنوع بیشتر و افزایش کیفیت محصولات هستیم که در همه صنایع کاربرد دارند. مواد اولیه پلیمری معمولا با ضعف‌هایی همراه هستند که کمبود برخی خواص در آن‌ها به چشم می‌خورد. مستربچ در ترکیب یکنواخت با این مواد باعث سرعت بخشیدن به فرایند تولیدات و بهبود کیفیت محصولات می‌شود و نمونه‌های افزودنی این ماده به ایجاد خواص جدید نیز کمک می‌کنند. بنابراین با تولید مستربچ به صورت رنگی و افزودنی می‌توان گستره وسیعی از رنگ و خواص موردنیاز را به محصول تولیدی اضافه کرد. تولید کننده‌های مستربچ از مواد اولیه در کیفیت گوناگون برای تولید این ماده استفاده می‌کنند اما به طور کلی شیوه تولید مستربچ مراحل مشخصی دارد که باید طبق آن عمل شود.

اجزا مستربچ

مستربچ از اجزای مختلفی تشکیل شده است که قرارگیری این مواد در کنار هم و عملکرد درست آن‌ها باعث کاربرد گسترده مستربچ در صنعت پلاستیک شده است. بهتر است بدانید که برای استفاده از مستربچ در ترکیب با پلیمر مواد اولیه محصولات پلاستیکی، باید پایه پلیمری آن‌ها با هم مشابه باشد. بنابراین مستربچ به پایه پلیمری نیاز دارد تا باعث سهولت ترکیب مستربچ با مواد اولیه پلیمری شود. معمولا پایه پلیمری مستربچ‌ها انواع پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی استایرن و… شناخته می‌شوند. همانطور که پیشتر اشاره کردیم دو کاربرد عمده مستربچ‌ها رنگ دهی و ایجاد خواص جدید است که این موارد به کمک پودر رنگ و افزودنی‌های شیمیایی دیگر امکان پذیر می‌شود. پیگمنت، بهبود دهنده و پرکننده‌های شیمیایی و معدنی از جمله افزودنی‌های مستربچ هستند که تولید کنندگان مستربچ وابسته به نوع و ویژگی‌های افزودنی و پایه پلیمری نسبت به خوراک دهی مستربچ اقدام می‌کنند. علاوه بر پایه پلیمری و افزودنی، در تولید مستربچ از سازگارکننده هم استفاده می‌شود تا مواد تشکیل دهنده مستربچ به صورت یکنواخت پخش شده و سازگاری شیمیایی پیدا کند. بنابراین هرکدام از اجزای مستربچ به نحوی در ویژگی‌ها و عملکرد آن تاثیر دارد.

تولیدکننده مستربچ

شناسایی تولید کننده مستربچ معتبر که محصولات تولیدی آن از کیفیت مناسبی برخوردار باشد، در صورت شناخت صحیح مستربچ و نحوه تولید آن، کار دشواری نیست. معمولا تولیدکننده مستربچ می‌تواند از دو نوع ماده اولیه نو و بازیافتی برای تولید این محصول استفاده کند. مواد نو و درجه یک باعث تولید مستربچ‌های باکیفیت می‌شوند که گرانول‌های آن سایزبندی مناسبی دارند و به راحتی در ترکیب با مواد اولیه باعث ارتقا سطح کیفیت آن می‌شوند. مستربچ بازیافتی از مواد اولیه درجه دو و سه تهیه می‌شود که با افزودن برخی مواد به ترکیب آن، تا حدی باعث برطرف کردن ضعف‌های مواد بازیافتی می‌شوند.

مستربچ‌های بازیافتی ممکن است دور ریز و زباله بیشتری به هنگام تولید داشته باشد و نمی‌توان از آن در تمامی صنایع استفاده کرد. بهتر است صنایعی که محصولات تولیدی آن‌ها برای صنعت مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی و دیگر صنایع حساس کاربرد دارد، از مستربچ با مواد اولیه درجه یک استفاده کنند. علاوه بر مواد اولیه باید به نحوه تولید مستربچ نیز توجه شود که معمولا تولیدکننده مستربچ در خط تولید این ماده از دستگاه‌های خودکار استفاده می‌کند که مواد اولیه و فرایند تولید آن مشخص است. بهتر است برای انتخاب تولیدکننده برتر مواد اولیه آن‌ها و خدمات پس از فروش را بررسی کنید و حتما ضمن دریافت مشاوره از متخصصان این حوزه و در نظر گرفتن قیمت آن، محصول باکیفیت را انتخاب کنید. در صورتی که نیاز شما به مستربچ در حوزه کلان است و به مقدار زیادی از آن نیاز دارید، نمونه‌های تولیدی هر تولیدکننده را آزمایش کنید تا محصول باکیفیت را شناسایی کنید. شما می‌توانید مرغوب ترین مستربچ را از شرکت تولیدی سی وان پلیمر خریداری کنید.

نحوه تولید مستربچ

به طور کلی تولید مستربچ به دو صورت بچ یا پیوسته انجام می‌شود. در روش پیوسته نحوه تولید مستربچ به صورت خودکار توسط دستگاه انجام می‌شود که در تولید مقیاس کلان بسیار کاربردی است. در  صورتی که روش بچ نیروی انسانی بیشتری نیاز دارد و معمولا در مقیاس‌های کوچک کاربرد دارد. تولید مستربچ طی مراحل مشخصی اتفاق می‌افتد که معمولا تولیدکننده مستربچ با هر مواد اولیه و شرایطی تابع این مراحل است. این مراحل عبارتند از:

فرمولاسیون

مستربچ از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آن‌ها خود در انواع متنوعی در بازار موجود هستند. با توجه به گستردگی ویژگی اجزای مستربچ و عملکرد هر یک، باید در ابتدا میزان دقیقی از ترکیبات اجزا مواد اولیه مشخص شود. معمولا برای فرمولاسیون به نوع افزودنی و میزان سازگاری با آن با پایه پلیمری توجه می‌شود تا با استفاده از میزان مناسبی سازگار کننده مستربچ باکیفیت تولید شود.

خوراک دهی

بعد از مشخص شدن نسبت مواد تشکیل دهنده مستربچ نوبت به ترکیب آن‌ها می‌شود. در این مرحله خوراک اصلی شامل پیگمنت و رزین پایه وارد دستگاه شده و برای آغاز فرآیند ترکیب آماده می‌شود.

اختلاط

در این مرحله فرایند مخلوط مواد آغاز شده تا در نهایت مستربچ به حالت گرانولی تولید شود. در طی این فرایند از دستگاه‌های مختلفی استفاده می‌شود که از آن‌ها می‌توان به ماشین‌های تک مارپیچ، مخلوط کن مداوم، اکسترودر دو مارپیچ و… اشاره کرد. در طی این مرحله رنگ دانه‌ها و پلیمر پایه خیس شده و با افزودنی‌ها مخلوط می‌شوند. سپس با ذوب کردن آن‌ها و اختلاط از کلوخه شدن آن جلوگیری می‌کنند. در این مرحله نحوه تولید مستربچ می‌تواند اندکی متفاوت باشد. به طور کلی دو روش پیش اختلاط و تسهیم خوراک برای مخلوط کردن مواد تشکیل دهنده مستربچ وجود دارد که به صلاح دید تولیدکننده یکی از این روش‌ها برای تولید مستربچ استفاده می‌شود.

الک کردن

یکسان بودن اندازه گرانول مستربچ از اهمیت بالایی برخوردار است و به نوعی کیفیت این مواد را نشان می‌دهد. بنابراین تولیدکننده مستربچ در مرحله پایانی اقدام به الک کردن مستربچ می‌کند تا ذرات ریزتر و درشت تر از حالت معمول از آن جدا شود و محصول تولیدی یکدست شود.

مراحل ذکر شده از مراحل مهم و اصلی تولید مستربچ است که اجرا تمامی آن‌ها با استاندارد و شیوه اصولی باعث تولید مستربچ باکیفیت می‌شود. تولیدکنندگان می‌توانند بعد از تولید مستربچ برای سنجش کیفیت آن، محصول تولیدی را به کمک متخصصان این حوزه آزمایش کنند تا در ارائه خدمات به مشتری عملکرد بهتری داشته باشند.

جمع بندی

تولید مستربچ طی فرایند مشخصی انجام می‌شود که تمامی تولیدکنندگان همواره طبق اصول و استانداردهای ارائه شده عمل می‌کنند. ممکن است نحوه تولید مستربچ در مراحل مختلف آن در جزئیات و ماشین آلات استفاده شده تفاوتی داشته باشد، اما فرایند کلی ثابت است و باید طبق آن عمل شود. ما در این مقاله به بررسی نحوه تولید مستربچ پرداختیم و ضمن ارائه نکاتی در مورد تولیدکننده مستربچ، سعی کرده‌ایم به شما در شناسایی تولیدکننده معتبر کمک کنیم. جهت خرید انواع مستربچ وارد صفحه اصلی سایت شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید